Mindenképp szerettem volna Erasmusra menni az egyetemi éveim során. A szakmai gyakorlatot láttam legkedvezőbbnek, mivel a 6 hetes kötelező gyakorlatnak is beszámítható. A máltai szakmai gyakorlatról hallgatótársaimtól kaptam először információkat, majd bővebben a tájékoztatón ismerkedtem meg a programmal.

Az előző években máltai gyakorlaton részt vett hallgatók közül nem találtam, aki szintén Nyomda - Média szakos lenne, kicsit félve vágtam bele a jelentkezésbe. Három hónapot töltöttem a szigeten, június 9-től szeptember 9-ig. Interneten keresgéltem a máltai nyomdák közül, így bukkantam rá a Gutenberg Press ltd-re. Javasoltam a közvetítő cégnek, hogy itt szeretnék dolgozni, és sikerült állást kapnom ennél a nyomdánál.

A repülőúthoz a Wizzairt választottam, április elején vettem meg az oda-vissza szóló jegyem, ami kb 90.000 Ft volt. A jegybe beletartozott egy 32 kg poggyász, nagy kézitáska és egy kis kézitáska/laptoptáska.  A repülőtérről a Paragon által szervezett taxi vitt el a szállásig. A szálláson egy szintén OE-s lánnyal osztoztam. Örültem, hogy nem egyedül kellett elkezdenem az új életet egy ismeretlen szigeten. :D

A szállás címét egy hónappal előre megkaptuk, viszont amikor landoltunk Máltán a paragontól kapott borítékon más cím állt. Így kötöttünk ki Zejtunban. Egy tradicionális máltai kőházban kaptunk szállást. A házban 3 szoba volt, persze nekünk maradt a legmelegebb. Légkondicionáló vagy ventilátor nem volt… A szállás lehetett volna sokkal jobb, nem ilyenre számítottunk, és mások sem ilyen körülményekről számoltak be. Próbáltunk új szállást kérni, de végül inkább kihoztuk a legjobbakat abból, ami volt. Legalább nem volt zsúfolt a szállásunk, bár így nem sok erasmusos diákkal tudtunk megismerkedni.

A máltai tömegközlekedés talán ami a legrosszabb volt a három hónap alatt. Az utazáshoz megigényeltem a Tallinja kártyát hónapokkal a kiutazás előtt. A kártyára, ha minden hónap elején töltesz 26 euro-t, ingyen utazol a hónapban, bár a rendszer nem mindig működött jól. Kártya nélkül elég drága az utazás, 2 euro egy jegy, amelyet 2 órán keresztül használhatsz több buszra is, kártyával ugyanez 0,75 euro.

A buszok vagy jönnek, vagy nem, és akkor is elmennek előbb. Érdemes 10 perccel előbb kimenni a buszmegállóba, és mindig integetni a busznak, mert különben nem áll meg! Volt rá példa, hogy nem akart megállni a sofőr egy megállóban és otthagyta az utasokat. Éjszakai járatok csak péntek és szombat éjjel vannak, nekünk sokszor nehéz volt hazajutni a bulikból. Egyszóval a máltai public transport borzalom, de hozzá lehet szokni és idővel vicces is. :D

A munkahelyem a szomszéd városban található, Tarxien-ben volt. Szerencsés voltam, hogy a munkába való utazás körülbelül 15 perc volt, nem kellett nagyon korán kelnem. A Gutenberg Press Ltd egy íves ofszet nyomda.  Gyakorlatomat a nyomda Prepress stúdiójában töltöttem.

Feladataim közé tartozott a bejövő fájlok nyomtathatóságának ellenőrzése, kilövés készítése, proof készítés, folding, CTP.  A nyomda főbb nyomtatott termékei a könyvek, magazinok, beszámolók, brossúrák, prospektusok, karton csomagolások.  Az ellenőrző feladatok, korrekciók elvégzéséhez Windows és OS X operációs rendszerben dolgoztam, programok közül pedig főként az Adobe Acrobat Pro, InDesign, Photoshop, PitStop Pro-t, kilövések elkészítéséhez a Preps programot használtam. A munkafolyamatok menedzselésére Agfa Apogee rendszerrel dolgoztam.

Első munkaállomásom a megrendelések bejövő fájljainak ellenőrzése volt. Egy megosztott mappában volt található a fájl csomag, ami egy megrendeléshez tartozott. Amikor például egy könyv került nyomtatásra, a prepress feladata a beérkező fájlok ellenőrzése. Meg kellett nézni egyezik-e az oldalszám, az előírásban megadott vágott méret egyezik-e a fájlban található mérettel, található-e előzék, annak designja megfelelő a nyomtatáshoz.

Ellenőrizni kellett, hogy a fájl CMYK színeket használ, vagy sem. Ha találtunk RGB színeket azokat lehetőség szerint át kellett konvertálni CMYK-ba, vagy meg kérni a klienst, hogy tegye meg. A belső szövegrészben található képeknek kifutónak kellett lennie, hogy a vágás során ne történjen esztétikai hiba. A jó képi minőség érdekében ellenőriztem, hogy a fájlban lévő képek felbontása ne legyen 200 dpi alatti. Amikor megesett, hogy 200 dpi alatt volt, ezt jelenteni kellett az értékesítő munkatársnak, majd ő felkereste a klienst, hogy ő hogy szeretne vele rendelkezni.

Egyeztetni kellett az ISBN számot a könyvbelsőn és a borítón szereplő számmal. A borítók ellenőrzése során nagyon fontos volt a pontos méret kalkulációja, különösen a gerincméret. Ellenőrizni kellett, hogy a színek CMYK-ban legyenek megadva, és minden szín rétege meglegyen. A barcode lehetőleg csak feketében jelenjen meg, vagy csak egy színt használjon a dokumentum. Alacsony felbontású képek a borítókon is kritikus figyelmet igényeltek.

A kilövések elkészítéséhez a Preps programot, valamint borítókhoz az Agfa Apogee rendszer bővítményét alkalmaztam. Az Impozicionálás során is ellenőrizni kellett a vágott méretnek megfelelő-e a dokumentum, bleed használata, kell-e trapping-et alkalmazni. A kilövés elkészítésekor a programban megadtam a kellő paramétereket az adott munka méreteiről, nyomtatási előírásokról. Figyelembe kellett venni, hogy a gép perfector, vagy sheetwise formában fog dolgozni. Fontos beállítás egy íven az oldalak közti üres területek, vagyis a gutterek beállítása.

Különböző, nyomtatást és feldolgozást segítő jelöléseket kellett rakni az ívre.  Miután elkészült az imposition, az Apogee rendszerben elkészítettem a munkához tartozó adminisztrációt. Létrejött az a fájl, amit a nyomóformára hívtunk elő később. A prepress részleg vezetőjének asszisztensi feladatait is rám bízták. Segédkeztem a nyomóformák előhívásának ütemezésében. Minden reggel tartottak egy production meetinget, ahol megbeszélték az egyes munkák milyen fázisban állnak, esetleges problémákat hogy oldják meg.

A production meeting előtt kaptam egy jelentést az éppen élő munkákról, és jelölnöm kellett melyik munka milyen fázisban van, esetleg milyen probléma merült fel a gyártás során. A termeléssel való kommunikáció fontos része volt a prepress munkájának. Megbeszéltük melyik munkához kell extra nyomóforma, kell-e módosítani valamit, új nyomóformát előhívni.

Kollégáim nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. Gyorsan sikerült betanulnom és már a második héten önálló feladatokat láttam el. Rengeteget tanultam, és jó volt látni dolgokat, amiket elméletben már ismertem. A munkahelyen eltöltött három hónap alatt sok tapasztalatot szereztem, megismertem a munkafolyamatokat, a nyomda felépítését.

Állítólag egy hét alatt bejárhatod Máltát… Én még 3 hónap után is azt érzem, hogy nem láttam eleget. :)

Te is szeretnél ilyen élményeket?

•   Szeretnéd a kötelező szakmai gyakorlatodat Málta szigetén tölteni?
  •    Jól jönne egy kis tengerparti időszak, amíg más itthon punnyad a betonon?
  •   Értékes referenciát akarsz szerezni, ami a későbbi álláskeresésénél ajtókat nyit meg előtted?
  •   Erasmus ösztöndíjat szeretnél igényelni?

Ha tanulmányaidhoz kapcsolódó szakmai gyakorlati helyet keresel, akkor az Erasmus+ Malta program keretében több munkáltató ajánlata közül válogathatsz. Business, irodai, műszaki területeken tudunk elsősorban elhelyezést nyújtani, míg a szállásaink fiatalosan berendezett, minden igényt kielégítő apartmanokban vannak. Takarítónőd is lesz!

Fontos tudnod, hogy az Erasmus+ programban résztvevő munkáltatók fizetetlen szakmai gyakorlati helyeket nyújtanak, de a programot úgy találtuk ki, hogy az iskoládtól lehívható Erasmus támogatás fedezze költségeidet. A program lényege, hogy lásd a világot, élhess egy gyönyörű helyen rövidebb vagy hosszabb ideig, fejleszd a nyelvtudásod és szerezz egy értékes referenciát miközben kapcsolatokat építesz.

•  Szükséges kezdőtőke: Kb. 120.000 Ft
  •  Kereseti lehetőség: Erasmus ösztöndíj esetén 500 EUR/hó, a szakmai gyakorlat maga fizetetlen
  •  Szállás:   ügyfeleinknek kedvezményes áron biztosított (Erasmus fedezi)
  •  Kezdés:  egész évben, folyamatosan lehet kezdeni
  •  Szerződés hossza: 2-12 hónap, vagy az iskola elvárásai alapján
tovább...

Kopcsjak Kitti élménybeszámolója

Málta gyönyörű hely, így a három hónap alatt az volt a fő célom, hogy minden helyet bejárjak a szigeten, ami sikerült is. A lakótársaimmal és magyarokkal sűrűn szerveztünk túrákat, szinte minden hétvégén. Tovább...

Pierer Zsolt élménybeszámolója

Miután ott töltöttem két hónapot, azt tudom mondani, hogy a közlekedés annyira azért nem teljesen tragikus, és legalább meg tanulja az ember értékelni a BKV-t: a helyi Tallinja hétköznap jól, hétvégén nem annyira jól működik. Tovább...

Mihály Péter élménybeszámolója

Külföldi munkatapasztalat és felsőfokú nyelvtudás került az önéletrajzomba. Ajánlatot kaptam teljes munkaidős állásra, mellette hasznos munkakapcsolatokat és rengeteg élményt, barátokat a világ minden tájáról. Tovább...

Kiss Attila élménybeszámolója

Az angoltudás szinten tartására, és fejlesztésére is nagyon jó ez a lehetőség, hiszen angolul tudsz kommunikálni hasonló diákokkal, akik teljesen más kultúrából jöttek, mások a szokások is. Ez pedig nagyon hasznos lehet a világszemlélet bővítésére egyaránt. Tovább...

Posta Brigitta élménybeszámolója

Málta egy olyan hely, ahol a természet csodái vesznek körbe, az épületek barátságosan kicsik, az emberek nagyon kedvesek. Részleteiben és mindent összevetve is azt gondolom, hogy a legjobb döntés volt itt tölteni a szakmai gyakorlatom. Tovább...

Nagy Norbert élménybeszámolója

Természetsen a dolgos órák a lehető legjobb hangulatban teltek és a néha a fizikailag megeröltető részek ellenére is elegendő idő jutott a pihenésre, baráti beszélgetésekre és más dolgokra, amit nem lenne illendő itt leírni. Tovább...